Als psycholoog ben je vaak gewend om vaktaal en ingewikkelde psychologische concepten te gebruiken. Logisch, want dat hoort bij je expertise. Maar wat als je besluit om begrijpelijke taal te gaan gebruiken? Dat kan best spannend zijn!
In dit artikel leer je hoe je hiermee om kunt gaan en wat je kunt doen om de overstap makkelijker te maken. Het doel van dit artikel? Dat je na het lezen denkt “ik ga het gewoon doen.”
Onzekerheid hoort erbij
Verandering brengt onzekerheid met zich mee. Het loslaten van wat je kent is spannend. Ook ik heb hiermee geworsteld. Twijfels die veel voorkomen zijn:
- Komt het niet te simpel over?
- Kan ik nog wel genuanceerd genoeg zijn?
- Straks denken mijn collega’s dat dit “mijn niveau” is?
- Lukt het me wel om vaktaal te vertalen naar begrijpelijke taal?
Deze gedachten kunnen je tegenhouden om het anders te gaan doen. Maar gelukkig zijn er manieren om ermee om te gaan!
Hoe tackle je deze gedachten?
Omdat ik al een tijd bezig ben met begrijpelijke taal in mijn werk, lukt het me steeds beter om deze twijfels los te laten. Dit helpt:
Komt het niet te simpel over?
Nee! Het is juist prettig leesbaar, en je begrijpt direct waar het over gaat. Iedereen blij!
We zijn vaak bang dat we te kort door de bocht gaan, maar het tegendeel is waar. Duidelijke taal maakt het makkelijker om nuances over te brengen zonder dat de kern verloren gaat. Een boodschap die helder is, wordt beter onthouden en begrepen.
Kan ik nog wel genuanceerd genoeg zijn?
Jazeker! Op B1-niveau kun je nog prima nuances aanbrengen. Pas als je nóg eenvoudiger (A2-niveau) gaat schrijven, wordt dat lastiger.
Je hoeft niet alle ingewikkelde termen overboord te gooien, maar je kunt ze wel uitleggen in begrijpelijke taal. Je boodschap blijft volledig, maar is toegankelijker voor een breder publiek. Uiteindelijk gaat het erom dat jouw kennis begrepen en toegepast kan worden, niet dat het ingewikkeld klinkt.
Straks denken mijn collega’s dat dit “mijn niveau” is?
Ben je gek! Juist als je een onderwerp goed begrijpt, kun je het eenvoudig uitleggen.
Als jij jouw vak in begrijpelijke taal kunt verwoorden, laat je zien hoe slim je bent! Denk maar aan grote denkers en succesvolle sprekers: zij kunnen complexe ideeën vaak in simpele, pakkende bewoordingen overbrengen. Dat vraagt juist om diep inzicht en vakmanschap. Eenvoud is de ultieme vorm van verfijning!
Lukt het me wel om mijn vaktaal te vertalen naar begrijpelijk niveau?
Dat is best lastig! Begin dus klein: schrijf korte stukken en verplaats je tijdens het schrijven in je lezer. Of vraag feedback aan vrienden die niet thuis zijn in jouw vakgebied. Zo wordt je je bewust van je gebruik van vaktaal, en dat is de eerste stap naar verandering!
Of lees nog even verder op deze website. Er staan artikelen met praktische tips en een stappenplan voor je onderzoeksverslag.
Wist je trouwens dat onzekere mensen juist meer vaktaal gebruiken?
Om je extra te motiveren: onderzoek toont aan dat vooral onzekere mensen veel vaktaal gebruiken. Mensen die zich minder zeker voelen over hun status op het werk, hebben vaker de neiging om met moeilijke termen te strooien. Herkenbaar? Misschien heb je nu direct iemand in gedachten?!
Oefening baart kunst
Ik kan alvast verklappen dat door vaker in begrijpelijke taal te schrijven en praten, de spanning afneemt en je minder gehinderd wordt door je onzekere gedachten. Maar dit wist je natuurlijk al als orthopedagoog of psycholoog.
Wil jij ook aan de slag met begrijpelijke taal?
Lees mijn artikelen ter inspiratie, bijvoorbeeld over wat begrijpelijke taal is of over hoe je duidelijk en menselijk kunt schrijven.
Wil je hier hulp bij? Check dan mijn training of schrijfcoaching.
Doen dus. Durf jij het aan?
Nog even dit…
Sinds ik bezig ben met begrijpelijke taal in mijn werk, krijg ik veel positieve reacties van collega’s. En het allerbelangrijkste: ik heb nog niet gehoord dat ze mij “simpel of dom” vinden! Gelukkig maar.
Samen zorgen we voor begrijpelijke taal in de GGZ










