De impact van begrijpelijke taal voor clienten

De impact van begrijpelijke taal in de GGZ: reacties en ervaringen van cliënten en collega’s

In dit artikel deel ik de reacties en ervaringen van cliënten en collega’s over de nieuwe manier van het schrijven en presenteren van mijn onderzoeksverslagen. Deze manier maakt de verslagen niet alleen makkelijker te lezen, maar versterkt ook de betrokkenheid en zelfregie van cliënten.

Waarom begrijpelijke taal zo belangrijk is in de GGZ

Wil je weten wat we precies verstaan onder begrijpelijke taal en waarom dit zo belangrijk is in de GGZ? Lees dan het artikel Wat is begrijpelijke taal? Voor meer uitleg over uitgangspunten en voordelen van begrijpelijke taal.

Reacties van cliënten

Na afloop van een diagnostisch traject hebben we 22 cliënten bevraagd over de nieuwe vorm van verslaglegging. Wat blijkt? Alle reacties zijn positief! Enkele veelgehoorde reacties zijn:

  • “Het leest veel fijner, omdat ik begrijp wat er staat.”
  • “Het voelt veel persoonlijker, het gaat echt over míj.”
  • “Het gaat niet alleen over wat ik niet goed doe, maar ook over wat ik al wel goed doe.”
  • “Ik laat het verslag ook lezen aan mijn familie of partner.”
  • “Het helpt me aan de woorden om uit te leggen wat er uit het onderzoek is gekomen.”
  • “Het is minder zakelijk en toch heel duidelijk.”
  • “Het is korter en makkelijker te lezen – fijn als je niet van lezen houdt.”
  • “Er staat ook wat ik zelf kan doen om mijn klachten te verlichten.”
  • “Het biedt hoop: er staat duidelijk in dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat er goede behandelingen voor zijn.”
  • “Ik begrijp nu beter waar ik aan kan werken en hoe ik dat kan doen.”

Deze feedback laat zien hoe belangrijk het is om onderzoeksverslagen op een begrijpelijke en toegankelijke manier te presenteren. Zo voelen cliënten zich meer begrepen, gezien en gehoord.

Ervaringen van collega’s

Ook de zorgprofessionals die met deze verslagen werken, zijn positief. De belangrijkste punten zijn:

  • “Het geeft mijzelf als professional meer woorden, waardoor het makkelijker is om terug te komen op het verslag of klachten.”
  • “De verslagen zijn korter en gaan sneller naar de kern, wat tijd bespaart.”
  • “Ze zijn duidelijker, waardoor ik minder vragen of opmerkingen van cliënten krijg.”
  • “Cliënten krijgen meer veerkracht, doordat ze zichzelf beter begrijpen en meer zelfregie ervaren.”
  • “Er staat ook in wat cliënten zelf al goed doen of kunnen doen, los van wat wij als hulpverleners kunnen betekenen.”

Als zorgprofessional ben ik trots op de positieve impact van deze nieuwe manier van verslagleggen. Het maakt mijn werk niet alleen efficiënter, maar ook betekenisvoller.

De toekomst van begrijpelijke taal in de GGZ

Mijn grote wens is om dit kleine praktijkonderzoek verder uit te breiden en wetenschappelijk te onderbouwen. Zo kunnen we aantonen dat begrijpelijke taal in de GGZ écht een verschil maakt voor zowel cliënten als zorgprofessionals. Door heldere, toegankelijke taal kunnen we de ervaring van cliënten verbeteren en hun zelfregie vergroten. Dit leidt uiteindelijk tot betere zorgresultaten.

Heb je ideeën hoe ik dit verder kan aanpakken? Laat het me weten! Ik ben altijd op zoek naar manieren om de impact van begrijpelijke taal in de GGZ verder te onderzoeken en te verbeteren.

Heb jij als zorgprofessional ook ervaringen in hoe je psychologische inzichten op een begrijpelijke manier kunt schrijven en uitleggen?

Neem dan contact met mij op zodat ik jouw verhaal kan delen! Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen en inzichten. Het zou geweldig zijn om op deze website ook succesverhalen van andere zorgprofessionals te kunnen delen. Zo kunnen we leren van praktijkvoorbeelden en elkaar blijven inspireren.

Wil jij ook aan de slag met begrijpelijke taal?

Lees mijn artikelen, bijvoorbeeld over waarom het zo belangrijk is voor effectieve zorg.

Wil je hier hulp bij? Check dan mijn training Psychodiagnostiek in begrijpelijke of schrijfcoaching.

Samen zorgen we voor begrijpelijke taal in de GGZ

 

Dit bericht delen:

Dit is ook interessant: